Szabó Liza
Fri Nov 22 2024
Az iskolai fotózás a fotósok számára egyszerre jelent kreatív kihívást és komoly logisztikai feladatot. Az Iskolaévkönyv forradalmasította az iskolai fotózás és rendelés folyamatát, egyszerűsítve mind a fotósok, mind az iskolák, és nem utolsósorban a szülők dolgát. De mit mondanak erről azok a fotósok, akik már aktívan használják a rendszert?
A következőkben néhány tapasztalt fotós véleményét osztjuk meg, mely láthatóvá teszi, miért választják egyre többen az Iskolaévkönyvet.
Az Iskolaévkönyv egyik ötletgazdájának pályafutása a 90-es években kezdődött analóg fényképezővel. Fotóboltot nyitott munkatársával - akivel az Iskolaévkönyvet is megálmodták - és idő közben szülőként is megtapasztalta, hogy számtalan nehézsége tud lenni az iskolai fotózásnak. Egy időre felhagytak a fotózással, a szünet alatt pedig elhatározták, hogy megoldást szeretnének találni arra, hogy gördülékenyebb legyen ez a folyamat. „A gyerek- és iskolai fényképezést jobbá kell tennünk, mert ezt sokkal jobban is lehet csinálni, mint ahogy eddig volt.” – mondta egyik Iskolaévkönyves workshopunkon tartott előadásán. Úgy gondolta, hogy azokra a nehézségekre, amelyeket korábban megéltek a szakmában, van már megoldás. Szerinte a világban egyetlen biztos dolog van, mégpedig az, hogy mindig minden változik. Azt, hogy ehhez az emberek hogyan alkalmazkodnak, talpon maradásukat és érvényesülésüket befolyásolja. A Datatroniccal régre nyúlik vissza kapcsolatuk, és hosszas egyezkedések után közösen létrehozták az Iskolaévkönyv rendszerét. Úgy gondolták, hogy ez mindenki számára jó lehet; jó az iskolának, mert tehermentesíti a tanárok munkáját, nagyon jó a szülőknek, mert könnyen tudnak vásárolni és könnyen tudnak fizetni, és természetesen számukra is számtalan előnye van, melyekről szívesen mesél.
Szerintük az már nem egy járható út, hogy a digitalizáció világában sok fotós még cetlikkel jár az iskolákba fotózni és a rendelt képek árát a szülők a gyerekeken keresztül a tanároknak adják át. Mivel mindent a digitalizáció irányít, már a készpénzes fizetés is kezd kikopni a használatból. Legtöbben pénzüket bankkártyájukon tartják és ahol csak lehetőség van rá, azzal fizetnek. Előadásában kiemelte: „Ez egy nagyon jó rendszer. Az elmúlt időszakban az összes résztvevőnek nagyon pozitív a megítélése.”
Az Iskolaévkönyv másik valóra váltója vezeti az Iskolaévkönyv laborját és ő maga is iskolai fotós. Olyan problémákról számolt be a korábbi évekre visszagondolva, mint az, hogy ha nem látták a szülők az elkészült fényképeket, nem tudták eldönteni, hogy melyikből kérnek. Volt olyan, hogy a mintaképek bemutatásánál nem volt jelen valaki, ezért határidőre nem tudták összeírni, hogy ki melyikből szeretne rendelni. Nemegyszer előfordult, hogy akár egy-egy ember miatt is vissza kellett menniük a fotósoknak az iskolába, a pénz összeszedése vagy a rendelések összegyűjtése miatt. A digitalizáció érdekes módon, annak ellenére, hogy kezdetben tönkretette a fotósok, fotólaborban dolgozók munkáját, megold minden problémát, ami az iskolai fotózás alatt felmerült eddig. Ő erről mesélt: „Mi csak elmondtuk milyen problémáink vannak és a Datatronic megoldotta. Közben új problémák is jelentkeztek, de minden megbeszélés alatt megtaláltuk a megoldást és most úgy érezzük, hogy nagyon jól működik.” Visszaemlékszik arra is, hogy annak idején, amikor szalagavatókra hívták fotózni, előre meghatározott összegért kellett dolgozniuk, most viszont már az Iskolaévkönyvet használva, egy hét alatt nagyobb bevételre tudnak szert tenni azáltal, hogy rendelésenként kapnak pénzt a képek után. „Van értelme elkapni a pillanatot, van értelme tovább ott maradni, van értelme jó gépet venni, van értelme jó fényképet csinálni” – mondja, mert azt tapasztalja, hogy van igény a képek online vásárlására. „Olyan izgalmas. Most már érzem, hogy milyen jó, hogy menni kell helyszínre fotózni. Olyan jó érzés, hogy elmentem fotózni vasárnap szalagavatóra és este mielőtt elmennék aludni, megcsinálom a galériát, felteszem a készült képeket és onnantól nincs több munka. Onnantól nem kell a dologgal vacakolni. A számítógépem mellett a dolog véget ér.”
Tény, hogy merülhetnek fel problémák, mint például az, hogy a galéria lejárta után már nem tudnak a szülők belépni, de ebben az esetben csak kinyitja ismét a galériát és folytathatják a rendelést. Sokkal egyszerűbbé válik a problémamegoldás, hiszen üzeneteken keresztül vehetik fel a szülők a fotóssal a kapcsolatot és nem kell személyesen bemenni az iskolába és papír alapon mutatniuk a képeket. „Nagyon okosan meg van csinálva. Ha valaki elrontja a vásárlást, vagy a bankkártyás fizetést, vagy megszakad a net hozzáférés, mindig küld vissza üzeneteket a rendszer azzal kapcsolatban, hogy nem sikerült a rendelés, de itt egy link, erre rákattintva meg lehet az egészet oldani” – mondja a fotós. Külön kiemeli azt is, hogy a tizedére csökkent a problémákra vonatkozó megkeresések száma azáltal, hogy nem kell újra kiválogatnia a képeket a szülőnek, ha valamiért nem sikerül elsőre a vásárlás, hiszen a kosarában minden el van mentve.
Dormány Andrea párjával szintén a 90-es években kezdett fotósként dolgozni az analóg időszakban és ők is átélték az előző két fotós által tapasztaltakat. Elmondása szerint kezdetben nagyon szkeptikus volt az Iskolaévkönyv használatát illetően. A párja volt az, aki javasolta, hogy változtatni kell és haladniuk kell nekik is a korral. Andrea ezt mondta: „Nagyon pozitív tapasztalataim vannak. Nagy hajsza volt eddig karácsonykor. Egy iskolát tudtunk lefotózni, ott egy évfolyamon négy osztály van, az ugye 32 osztály. Ezt az iskolát elég volt kontrollálni; indexképet gyártani, táblázatot gyártani, hogy a tanároknak is megkönnyítsük a munkáját, hogy ne cetliken, kockás papíron kapjuk a megrendelést. Ezek mind költségek voltak. Eljuttatni a tanárokhoz az indexképet, táblázatot – idő volt. Kéthetes határidőt kaptak, hogy megbeszéljék a fotórendelést az iskolában a gyerekekkel. Vagy eljutott a szülőhöz az információ, vagy nem. Itt most egyből eljut a szülőkhöz. Ha akar, akkor tényleg tud rendelni. A rendelés nagyon-nagyon gördülékeny, egyszerű, áttekinthető, számunkra is.” Az Iskolaévkönyv használatával már csak annyi a dolguk, hogy elmennek az iskolába fotózni - ez az egyetlen időigényes munka a folyamatban - majd a nyomtatott képeket eljuttatják a tanároknak. Emellett a korábbi évekkel ellentétben, be tudták még másik két iskola fotózását vállalni és még három szalagavatót is. Mesélt arról is, hogy korábban lelkileg sem érintette jól, hogy szünetben kellett keresnie a tanárokat, sokszor feleslegesen, mert határidőre nem volt összegyűjtve az ígért pénzösszeg a munkájáért, vagy saját pénzből pótolták ki a hiányzó összeget a tanárok, csak, hogy „le legyen tudva, ne zaklassa őket következő szünetben”. „Ezek a dolgok megszűntek. Ez már nincs. Sokkal nyugalmasabb a kontakt az iskolával is. Elmondtam a tanároknak, hogy kétszer fognak látni engem: mikor elmegyek fotózni és mikor hozom a csomagot. Nem fogok menni óráról órára, szünetben, szaladgálni a tanárok után füzettel a kezemben, pipálni, hogy ki volt már, ki nem volt még. Ezek annyira megkönnyítik a munkánkat. Most már tényleg a fotózással tudok foglalkozni, több iskolát is meg tudok keresni.” – meséli Andrea.
Azt is elmondta, hogy ennyi fotózása korábban sosem volt még a novembertől karácsonyig tartó időszakban, mert képtelenség lett volna fizikailag végig csinálni a régi, hagyományos rendszerükkel. Még azt is hozzátette: „Én csak nagyon jót tudok mondani. A problémamegoldásokról annyit, hogy Máté (a projektvezető - a szerk.) is nagyon segítőkész, bármikor jött visszajelzés, szólt nekünk, átküldte emailben, megvolt az elérhetősége a megrendelőnek.” Bármilyen probléma merült fel örült a szülő is, hogy a fotóssal volt közvetlen kontaktban, nem kellett a gyereken, majd a tanáron keresztül üzenni meg az esetleges gondokat, így elkerülhető, hogy ne azt kapja meg a szülő, amit rendelt, vagy hogy egyáltalán ne kapja meg, illetve az is, hogy ne akkor kapja meg a képeket, amikor szerette volna.
Az Iskolaévkönyv nem csupán egy képmegosztó oldal, hanem egy partner, amely megkönnyíti a fotósok mindennapjait, növeli bevételeiket, és professzionális szolgáltatást biztosít a szülőknek. Az online rendelés segítségével a fotósok még inkább a kreatív munkára koncentrálhatnak, miközben biztosítva van, hogy a képek a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban jussanak el a szülőkhöz.
Ha még nem próbáltad, érdemes csatlakoznod és megtapasztalnod hogyan könnyítheti meg a munkádat ez a modern digitális rendszer!